SEN – Jak wyśnić sukces

SEN – Jak wyśnić sukces

Istnieją trzy strony piramidy wytrzymałości: trening, odżywianie i odpoczynek. Ta ostatnia jest najbardziej zaniedbywana, a niesłusznie, bo brak snu może zrujnować nawet najlepszy trening.

Nacisk na technikę nie jest przypadkowy. Tylko precyzyjnie wykonanie właściwego zestawu ćwiczeń z odpowiednią ilością powtórzeń gwarantują zwiększenie potencjału naszego organizmu. Przy tym potrzebna jest cierpliwość, bo opanowanie właściwej techniki może potrwać wiele miesięcy. Krócej, jeśli masz szczęście i znajdziesz osobę, która odpowiednio poprowadzi twój trening i odpowie na każde pytanie, również te dotyczące diety.
Choć co do kwestii odżywiania, to oprócz opanowania ogólnych zasad zdrowego żywienia, każdy zawodnik sam powinien decydować, która dieta i suplementy są dla niego optymalnie najlepsze. Każdy ma indywidualne potrzeby i wymagania, więc – jak w przypadku techniki, trzeba uzbroić się w cierpliwość i pogodzić z tym, że na wypracowanie odpowiedniej diety trzeba czasu. Eksperymenty na własnym organizmie, metoda prób i błędów jest jedyną drogą do przekonania się, jaka żywność i suplementy są dla nas najlepsze.

Wysokie koszty lekceważonego snu

Wielu zawodników spędza godziny na projektowaniu i przebudowie swoich planów treningowych. Równie wiele energii poświęcają na kwestie żywieniowe, ale często zapominają o odpowiednim wypoczynku. W staraniach o to, by być większym i silniejszym wielu zawodników traci z pola widzenia tak zdawałoby się elementarną rzecz, jaką jest regeneracja organizmu, którą w dużej mierze zapewnia zdrowy sen. Wówczas zawodnicy ci pojawiają się na sali treningowej zmęczeni, a koszty tego zaniedbania są wysokie – wyniki osiągnięte na treningu są zawsze poniżej normy.

Tymczasem kwestia snu powinna być sprawą bezdyskusyjną. Sen jest niezbędny dla ogólnego zdrowia naszego organizmu.

Niewystarczająca ilość snu prowadzi do roztargnienia, obniżenia nastroju i spadku poczucia własnej wartości, a w dalszej kolejności do rozdrażnienia i frustracji. Długotrwały brak snu może prowadzić do amnezji, urojeń i halucynacji. Naukowcy są zgodni co do tego, że sen ma kluczowe znaczenie dla ogólnego stanu zdrowia. Nawet zarwanie jednej nocy może mieć bardzo negatywny wpływ na nasz układ odpornościowy. Natomiast po kilkunocnej bezsenności ilość komórek odpornościowych w naszym organizmie znacznie spada.

Regeneracja: odżywianie i sen

Sen jest więc elementarnym wentylem zdrowia każdego z nas. Dla początkującego sportowca wytrzymałościowego, ilość odpoczynku jest wręcz najważniejsza.

Przechodząc intensywne szkolenia mające zwiększyć możliwości organizmu zawodnik w rzeczywistości uszkadza swoje ciało: nadwyręża mięśnie, zmusza układ oddechowy do cięższej pracy, silnie oddziałuje na układ krążenia i system endokrynologiczny.
Każdy z układów w ludzkim organizmie, który został wykorzystany podczas wyczerpujących treningów, musi mieć czas na regeneracje. Inaczej zmęczony organizm nie zadziała prawidłowo – na pełnych obrotach. Technika podczas ćwiczeń będzie więc niechlujna, a szansa na kontuzję pójdzie ostro w górę. Do tego dochodzą koszty psychiczne: słabe sesje treningowe działają na psychikę zawodnika niwecząc to, co udało się wcześniej wypracować. Tym sposobem progres zamienia się w regres.

Po intensywnych ćwiczeniach organizm, oprócz odpowiedniego pożywienia i suplementów, potrzebuje również głębokiego snu, podczas którego następuje uwolnienie w organizmie hormonu wzrostu odpowiedzialnego za wiele ważnych funkcji m.in. regenerację mięśni, a także za utrzymanie odpowiedniego poziomu komórek tłuszczowych.

Trzecia strona piramidy

Tymczasem od wielu lat długość naszego snu maleje. Niedosypiamy przez pracę i związany z nią stres, ma na to wpływ również uzależnienie od TV czy komputera. Zaburzenia snu wiążą się również z nadużywaniem alkoholu, używek zawierających kofeinę oraz wieczorne podjadanie. Te, wydawałoby się błahe czynniki, mają jednak ogromny wpływ na sen. Mając tego świadomość i rozumiejąc skalę problemu, możemy zmienić nasze niewłaściwe przyzwyczajenia i zadbać o zdrowy sen. Tym bardziej że ten prozaiczny, a jednocześnie niezwykły sen może mieć większy wpływ na nasze samopoczucie i ogólny stan zdrowia, niż wspomniane wcześniej, pozostałe dwie strony piramidy wytrzymałości.


Co się dzieje w naszych głowach, gdy śpimy?

Pierwsza faza snu to NREM – sen o wolnych ruchach gałek ocznych. W tej fazie pojawiają się fale delta aktywności elektrycznej mózgu.

Druga faza to REM – sen o szybkich ruchach gałek ocznych. W tej fazie występują najczęściej marzenia senne. Następuje w niej całkowite rozluźnienie mięśni dlatego np. śniący o ruchu człowiek nie porusza się.

Badacze podzielili sen na cztery stadia. Pierwsze trzy wchodzą w skład fazy NREM i to od niej zaczyna się sen. Ta faza powinna trwać od 80 do 100 min.
Po niej następuje faza snu REM trwająca ok. 15 min. U osób dorosłych tego typu cykl powtarza się 4 do 5 razy w ciągu nocy.
Podczas fazy REM umysł jest zajęty przetwarzaniem nowych informacji. Dane przepływają przez filtr doświadczeń z przeszłości. Dlatego niektóre z naszych marzeń odbywają się w dziwnych miejscach, ale ludzie są nam znani lub odwrotnie.

Paweł Kurzydło

Comments are closed.